Nech jedlo je vaším liekom a liek vaším jedlom


Vianoce

21.12.2013 15:04

 

  Znova prichádza vianočný čas, sviatky pokoja, mieru, jednoty. Tiež sa blíži príchod nového roku. Môj pohľad na Vianoce sa každý rok mení. Keď som bol dieťaťom, bola to veľká radosť na darčeky, ktoré mi prinesie Ježiško pod vianočný stromček. Tešil som sa na kúzlo, ktoré bolo súčasťou zázraku, že Ježiško príde a nechá mi pod stromčekom darčeky. Neskôr, keď som bol starší a dozvedel som sa, kto v skutočnosti nosí darčeky, kúzlo sa pre mňa vytratilo. Ale pohľad na mladšieho brata ma stále vedel veľmi potešiť, keď mal radosť z toho, že Ježiško priniesol darčeky. Potom prišlo do môjho života pár smutných Vianoc, kedy sa vkradol do našej rodiny, k nášmu vianočnému stolu, jeden neželaný hosť. Veľmi sme chceli pomôcť a tá nemohúcnosť bola veľmi zraňujúca. Ďalších pár Vianoc bolo skôr smutných, jeden člen rodiny pri vianočnom stole už chýbal. Bohužiaľ už bude chýbať navždy. Navždy, ale len pri stole. V srdci navždy zostane. Tieto obdobia Vianoc boli také, že sme sa pred Vianocami snažili utiecť a schovať sa pred nimi, aby sa rany mohli zahojiť. Dnes sa Vianoce zase vracajú takpovediac do normálneho režímu, keď sa rany aspoň čiastočne dokázali zahojiť. Vo vianočnom čase sa však rany viac otvárajú, aj keď sú zahojené, stále sa ozývajú svojou zvýšenou citlivosťou, bolesťou.

V dnešnom fyzickom svete vnímame Vianoce hlavne cez darčeky, jedlo, nápoje, peniaze. Skúste však hlavne vnímať svoju rodinu, blízkych a spojenie celej vašej rodiny. Je to čas, kedy sa môžeme zastaviť a vychutnať si spoločné chvíle, bez stresov, hádok. Nájdite veci, ktoré vás spájajú, staňte sa jedným celkom.

Takisto v strave sa pokúste spojiť s vašou rodinou. Moje Vianoce boli spojené s tým, že sme vymýšľali čo budeme jesť, ako napodobníme šalát, ako napodobníme zákusky a ďalšie veci. Dnes to vnímam ako oddelenie sa od rodiny. Tiež cez stravu sa môžeme spojiť s našou rodinou a neoddeľovať sa. Rodina sa možno nedokáže priblížiť k nám a dať si s nami zelený šalát, ale my sa dokážeme priblížiť k našej rodine a dať si s nimi voňavú kapustnicu, zemiakový šalát, nejaký zákusok. Prídeme o niečo ak sa takto priblížime k svojim blízkym? Ja si myslím že neprídeme o nič, skôr získame. Vytvoríme možno dobrú atmosféru, ktorá zahreje nás a aj našich blízkych vo vnútri.

Prajem vám všetkým požehnané a príjemné Vianoce.

—————

Späť